torsdag 20 mars 2014

Glad vårdagjämning med delfinbäbisar

Jaha, vad tiden går. Ännu en vår, kan du tänka. Och jag vill önska alla en glad vårdagjämning!
Här på Azorerna drar bardvalssäsongen igång på riktigt nu. Vi har haft några bjässar redan, både sillval och knölval, men vi inväntar ännu blåvalarna och sejvalarna. Men de strimmiga delfinerna, fisktärnorna och gulnäbbade lirorna har oxå anlänt. Det råder nu balans för idag är natt och dag lika långa. Värmen har kommit hit till Azorerna. Det känns lite konstigt med vårblot då det känts som vår i en månad och just idag regnar det extremt mycket. Men, ljuset är på sin väg tillbaka, åh, vad jag längtar till ljusa, varma kvällar. Speciellt varma kvällar och en Espécial vid havets rand i biologers och kapteners sällskap.
Regnet behövs oxå, vi har mycket jordbruk här på Azorerna, både kött- och mjölkproduktion och bönderna behöver regnet. Och snacka om närproducerat här, då det längsta något transporterats är 6 mil.

Jag hälsar värmen och ljuset välkomna tillbaka. Jag hälsar de stora valarna. Jag hälsar drömmar och de nykläckta välkomna till världen. Vi har redan sett en del små flasknosdelfin bäbisar. I Sverige börjar det väl med rådjurskid och fågelungar, men här börjar vi med mini-Flipper. Det är lagomt sött må jag säga.


Blåval, mamma och kalv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...