tisdag 26 januari 2016

#Challenonnaturephotography

Just nu pågår en utmaning på Facebook som heter "Challenge on nature photography". Och jag har blivit utmanad. Men jag tänker dela mina 7 bedrag här idag.

Foto 1 - Vanliga delfiner
Att få hoppa ned i delfinernas värld är något utanför denna värld, att simma sida vid sida, att vara del av deras familj. Jag har gjort detta flera gånger, men varje gång är unik. Detta foto tog jag när min man släppte ned mig i vattnet och delfinerna höll på att samla ihop fisk. Och jag fick vara deras gäst och se allt. Helt omgiving av natur.


Foto 2 - Kaskelot med fisk
Detta är en kaskelot hona med en fisk (ål) i munnen och en flasknosdelfin bakom. Det var ett foto jag inte visste att jag tog. Jag såg en kaskelot stick upp huvudet flera gånger och jag "sköt" för fullt. Senare upptäckte jag vilket unikt ögonblick jag fångat.


Foto 3 - Blåvalens lek
Detta var en dag då vi åkte ut en bra bit för att se 3 blåvalar leka som delfiner. De nästan kastade sig ut ur vattnet, en lyfte hela sitt huvud upp ur vattnet (tyvärr hann jag inte med), de slängde upp stjärtfenor och bröstfenor. Ett otroligt kraftfullt möte. Sen åkte vi för att se sillvalar, nästan lika aktiva. Och tillslut började vi åka tillbaka. På ett stilla hav åkte vi, då plöstligt jag ser en blå skugga framför oss och jag skriker "VAL" till kaptenen och så kommer en till blåval upp rakt framför oss. En blå dag.


Foto 4 - Knölvals tur
Detta var en tur som inte går att beskriva. Vi kommer till två knölvalar, långt, långt i öst och de vill knappt visa sig. Så hoppar en, och jag fångar det helt oförberedd. Dessa lekfulla jättar.


Foto 5 - Min fisk
Vi ser ofta delfiner och fåglar jaga samma fisk. Denna gång var det fläckig delfin och medelhavstrut. Lägg märke till den lilla näbb som sticker upp.


Foto 6 - Regnbågsblås
Jag älskar regnbågsblås och denna gång var det en Brydes fenval. Den kärlek de utstrålar är fantastisk.



Foto 7 - Lilla hjärta
Mötet med denna späckhuggare. Jag har berättat denna saga förut och nu får den vara med igen för den ligger mig varmt om hjärtat. Denna lilla tjej, så nyfiken, lekfull och graciös. Det finns en film på Youtube också - klicka HÄR för att se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...