torsdag 12 juli 2012

Delfinsim med fläckiga!

På morgonen åkte vi ut med Zifio, en inhyrd båt för vi hade så många som ville ut på havet idag att våra vanliga båtar var överbokade. Vi började med att se en stor havssköldpadda som förlorat en bröstfena och sedan en liten sköldpadda.
Sedan massor av kaskeloter och när vi beslöt oss för att lämna kaskeloterna för att se delfiner dök det upp en till kaskelot mitt framför båten. Vi kikade på den och sen begav vi oss till springarna. En stor flock, utspridd med många kalvar. Men de hoppade ändå nära båten, lekte i bubblorna och vi fick se dem jaga fisk.

En otroligt vacker morgon!

Havssköldpadda med bara en flipper


Kaskeloter






En sista kaskelot kom emot oss och simmade förbi våran båt precis när vi skulle lämna dem
och titta på delfiner


Springare kollar in båten, och gav mig otroliga undervattens filmer





Vanliga delfiner under vattnet, filmat från Zifio



En av våra ribbåtar, Alfredo baleeiro


Glasfiberbåten Song of Whales och Alfredo baleeiro tittar på en liten sköldspadda

Catamaranen Cetus susar förbi


På eftermiddagen blev det delfinsim. *öhmm* för att jag är blond. 
Ja, jag var med och simmade med fläckiga delfiner för att jag är blond. Solresor skulle göra någon reklam film för Azorerna så de ville visa delfinsim och ville ha med mig i båten. Självklart. 
Men innan vi simmade såg vi några kaskeloter, bl.a. en mor och en kalv som lämnade en saftig bläckfisk på ytan. Skippern på andra delfinsim båten plockade upp och kastade glatt över en bit till mig. Mumma.
Sen kastade han över hela biten bläckfisk. Mer mumma... 
På vägen tillbaka till Ponta Delgada upptäckte jag att en liten bit bläckfisk kom farande över däck... väldigt trevligt.

Kaskelot, mor och kalv
Vi fick se kalven dägga också :)



Rester av en tioarmad bläckfisk

Min andel snyggt överkastad och snyggt fångad med kameran i ena handen :P

Biten som sedan blev kastad på våran båt...

De fläckiga :)


Filmat av Nuno under vattnet

Min film, samma frekvens fast ovan

Mer filmer av Nuno :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...