måndag 1 december 2014

1. Svensk-azoriskt julpynt

I söndags julpyntade vi med vårat, ja, vad ska jag kalla vårat julpynt? Ihop plock?
Min sista minuten julgran med bruten kvist, galna lampor och svenska julkulor (och våra hjärtan skickade av min mamma), en Jesus krubba från min farmor (traditionen här är en Jesus krubba under granen - något jag aldrig trodde jag skulle ha, men vi mixar våra kulturer och religioner). Traditionen är också att lägga en grön filt under granen för att skapa det varma klimat Jesus föddes i, inte snö. Kompromiss: vit filt! (för vi har ingen grön, enkelt). Och, djurälskade som vi är så fyllde vi ut landskapet med lille fler djur (ex. fåret Shaun). Och snögubben hamnade på TV-bordet.
Sist men inte minst: här är det tradition med vitt gräs under granen så det odlar vi för fullt i kökets grytskåp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...